Üvercinka Borusan Çağdaş Sanat Koleksiyonu'ndan Bir Seçki

Çok iyi işler, İstanbul


Kısaca: İkinci Yeni Akımının en meşhur şairi Cemal Süreya'ya ait Üvercinka isimli şiirden yola çıkan sergi, Borusan Çağdaş Sanat Koleksiyonu'ndan 34 sanatçının işlerini bir arada sunuyor.


Neden çok iyi? Borusan Contemporary'nin 2015 yılında başlattığı, görsel sanat işlerini yorumlarken edebiyatı çıkış noktası olarak kullanma stratejisinin bir yenisi olan sergi, küratörü Necmi Sönmez'in de belirttiği gibi, güncel sanat eserlerini yorumlamanın da, aynı bir şiiri anlamak gibi emek ve enerji harcamayı gerektirdiğinin altını çiziyor. Ziyaret eden kişileri ilk etapta görsel güçleriyle yakalayan işler, haklarında yazılanları okudukça ve içerdikleri semboller üzerine düşündükçe çok daha katmanlı bir anlam dünyası barındırdıklarını fark etmemizi sağlıyor.


Süre: Tüm ziyaretçilere ücretsiz olarak verilen sergi turları yaklaşık 1 saat 15 dakika sürmektedir.


Mekân: Borusan Contemporary, İstanbul.


Adres: Baltalimanı Hisar Cad. Periliköşk No:5 Rumelihisarı, Sarıyer.


Ziyaret: Cumartesi - Pazar, 10.00 - 19.00.


Ücret: Tam 10 TL, indirimli 5 TL, grup 7 TL.



ÜVERCİNKA

Böylece bir kere daha boynunlayız sayılı yerlerinden

En uzun boynun bu senin dayanmaya ya da umudu kesmemeye

Laleli'den dünyaya doğru giden bir tramvaydayız

Birden nasıl oluyor sen yüreğimi elliyorsun

Ama nasıl oluyor sen yüreğimi eller ellemez

Sevişmek bir kere daha yürürlüğe giriyor

Bütün kara parçalarında                           

Afrika dahil


Aydınca düşünmeyi iyi biliyorsun eksik olma

Yatakta yatmayı bildiğin kadar

Sayın Tanrıya kalırsa seninle yatmak günah, daha neler

Boşunaymış gibi bunca uzaması saçlarının

Ben böyle canlı saç görmedim ömrümde

Her telinin içinde ayrı bir kalp çarpıyor

Bütün kara parçaları için                           

Afrika dahil


Senin bir havan var beni asıl saran o

Onunla daha bir değere biniyor soluk almak

Sabahları acıktığı için haklı

Gününü kazanıp kurtardı diye güzel

Birçok çiçek adları gibi güzel

En tanınmış kırmızılarla açan

Bütün kara parçalarında                           

Afrika dahil


Birlikte mısralar düşünüyoruz ama iyi ama kötü

Boynun diyorum boynunu benim kadar kimse değerlendiremez

Bir mısra daha söylesek sanki her şey düzelecek

İki adım daha atmıyoruz bizi tutuyorlar

Böylece bizi bir kere daha tutup kurşuna diziyorlar

Zaten bizi her gün sabahtan akşama kadar kurşuna diziyorlar

Bütün kara parçalarında                            

Afrika dahil


Burda senin cesaretinden laf açmanın tam da sırası

Kalabalık caddelerde hürlüğün şarkısına katılırkenki

Padişah gibi cesaretti o, alımlı değme kadında yok

Aklıma kadeh tutuşların geliyor Çiçek Pasajında akşamüstleri

Asıl yoksulluk ondan sonra başlıyor

Bütün kara parçalarında                           

Afrika hariç değil

(1956)

Cemal Süreya, Sevda Sözleri: Bütün Şiirleri, s. 38-39, Editör: Selahattin Özpalabıyıklar, Yapı Kredi Yayınları İstanbul, 2018.


Sergiden seçme işler:

U-Ram Choe, Unicus-Cavum ad initium, 2011.

Yakınlaşıldığında hareket eden kinetik heykel dev bir böceği andırır ve tıpkı Cemal Süreya'nın Üvercinka şiirinde anlattığı kadın gibi, bu böceğin de fiziksel özelliklerinin ötesinde âşık olunası bir şeyler olduğu sezilir.


Rafael Lozano-Hemmer, Nabız Endeksi, 2010

Bir sensör aracılığıyla ziyaretçilerin parmak izlerini ve kalp atışlarını kaydederek görselleştiren interaktif yerleştirme, sergiyi gezenlere ait biricik bilgileri topladığı ilginç bir envanter oluşturur.


Jesse Fleming, Salyangoz ve Jilet, 2011.

Salyangozun keskin bir jiletin üstünden geçişini seyrettiğimiz video, arka plan müziğiyle izleyenlerin şaşkınlıkla izlediği, tehlikeli gibi görünen illüzyon gösterilerini hatırlatır.


Dominic Harris, Çırpınış, 2011.

Termal kameralar ve özel bir yazılımla üretilen dijital kelebeklerden oluşan yerleştirme, birkaç günlük ömrü, hiç bitmeyen dijital kanat çırpışları üzerinden anlatır.


A. Halim Kulaksız, Çorum, Pirinç Tarlası, 2002.

Kusursuz düzeniyle görene ilk anda bir mandalayı çağrıştıran fotoğraf, esasen Çorum'daki bir pirinç tarlasının sembolüdür.


Jim Campbell, Patlayan Görüntü, 2010

İlk etapta duvardan sarkan kablolara bağlı bir ışık yerleştirmesinden ibaret sanılabilecek iş, dikkatle bakıldığında içinde kimi gölgelerin gezindiği sessiz bir hikaye gibidir.


Evrim Kavcar, Lütfen, 2012

Soyut kompozisyonun şiirsel ifadelerle bir arada sunulduğu resim, doğaya ve insana ait kimi unsurlar üzerinden, şehir hayatından uzaklaşıp kendini tabiata atmak isteyen bir bireyin iç konuşması olarak yorumlanabilir.


Kwan Sheung Chi, Bir Milyon (Türk Lirası), 2015.

Bir elin hiç durmaksızın 100 liralık banknotları saydığı video, çok da uzak olmayan bir geçmişte Türk lirasından atılan sıfırları ya da içinden geçtiğimiz ekonomik krizi hatırlatmakla beraber, paranın bir kağıt parçası olmasının ötesindeki anlamlarını düşündürür.


Michal Rovner, İsimsiz 4 (Manzara), 2015.

Soyut bir kompozisyonu andıran ve ilk anda resim olduğu zannedilebilecek iş, yakından incelendiğinde son derece yavaş bir şekilde bir yerden bir yere giden insan figürleriyle göçmenlere atıfta bulunan bir videodur.


Daniel Rozin, Ayna No. 10, 2009

İnteraktif bir video örneği olan iş, karşısına geçenlerin izdüşümünü ekrana taşıyan dijital bir ayna olarak düşünülebilir.


Tüm fotoğraflar Özge Balkan tarafından çekilmiştir.


#NecmiSönmez #BorusanContemporary #Sergi #Müze #GörselSanatlar #Edebiyat #Şiir #İkinciYeni

© 2018 by Çok iyi işler. Tüm hakları saklıdır.

  • whatsapp
  • White Instagram Icon
  • White Facebook Icon
  • Beyaz Heyecan Simge