• Rumeysa Kiger

Gestalt Prensibinden Hakikat Sonrasına (Post-Truth)

Birkaç gün önce Alpin Arda Bağcık'ın İstiklal Caddesi'ndeki Zilberman'da devam eden sergisini bu sefer sanatçıyla sohbet ederek yeniden gezme fırsatı buldum. İlk ziyaretimde fark etmediğim, daha doğrusu bana söylenmesine rağmen çok da inanmayıp üzerinde durmadığım bir şeyi şaşırarak öğrendim.





Gördüğünüz “Hidroksiklorokin” isimli resim, İspanyol gribi salgınında çekilen bir fotoğraftan yola çıkılarak yapılmış ve gözünüze ilk etapta renkli gözüküyor. Resme iyice yaklaştığınızdaysa bir göz yanılgısı yaşadığınızı, kompozisyonun tamamının grinin farklı tonlarıyla yapıldığını fark ediyorsunuz. Kimi kısımlara farklı renklerle atılan çizgilerdeki renk, çizgilerin dışındaki alanları da o renkte boyanmış gibi görmenize sebep oluyor.


Gestalt prensibine dayanan bu teknik, serginin odaklandığı meseleyle de tam bir uyum içinde. “Paranoid Fanteziler, Sahici Entrikalar” isimli sergi sağlığımız etrafında dönen komplo teorilerine yer verirken, gerçek ile hakikat sonrası üretilen gerçekliği (post-truth) sorguluyor.





Bağcık yaptığı resim serilerinde tıbbi konularave sağlık sektörünün şüpheci manevralarına sık sık yer veriyor. Bu sergi de COVID-19’la şahlanan, sağlığımız etrafında dönen teorilere odaklanıyor. İçinde uçakların gökyüzünde bıraktığı izlerin hastalığı yayan kimyasal bir püskürtme olduğundan, 5G kulelerine; aşı karşıtı protesto ve propagandalardan, Bill Gates'e kadar her şey var. En hoşuma giden resimlerden biri de, favori komplo teorimle ilgili.Aşılanarak "taktırdığımız" çiplerin HES kodlarımızla eşleşmesi mümkün olabilir mi?





Sanatçı hazır fotoğrafları referans alarak yaptığı resimleriyle, bu konulara sadece içerik olarak değinmiyor, konuyu kendi resim üretim süreci üzerinden de tartışıyor. Yani fotoğraf makinasıyla çekilen ve "gerçekliğe" dayanan imgeleri tuval üzerinde değiştirerek yenilediğinde, gerçek ve hakikat sonrası üretilen gerçeklikle ilgili tartışmaları da bir nevi aynalıyor. Yukarıda bahsettiğim Gestalt prensibiyle ürettiği işte de, resmin konusunu kullandığı yönteme de taşıması çok hoş. Bir süre bu teknikle resimler üreteceğini söyledi, neler çıkacak merakla bekliyorum.





30 Nisan'a kadar İstiklal Caddesi'ndeki Mısır Apartmanı'nda devam edecek sergiyi online olarak da gezebilirsiniz: https://bit.ly/paranoidfantezilersahicientrikalar

Recent Posts

See All